Моят живот в Плейбой

март 12, 2008

За „Биг Брадър“ и Star Academy

Filed under: Uncategorized — Георги Неделчев @ 6:23 am
Tags: ,

Ефектът „Биг Брадър“

Кратък списък на нещата, които воайорското шоу легитимира у нас

(статия от Playboy forum #33, декември 2004)

Освен че размести пластовете в телевизионния праймтайм, фурорът на „Биг Брадър“ успя да официализира няколко явления, които досега смятахме по-скоро за „ъндърграунд“.

Преди всичко – както загатнахме и в предишния брой на Playboy, воайорството получи тотална легитимация в патриархалното ни общество. Да гледаш някого как се къпе, епилира, ухажва другиго или пък споделя съкровени тайни, вече не е тайно удоволствие за перверзни типове, а нещо като масов спорт. Същото важи и за реципрочната мания – да се показваш, да правиш неща пред невидими наблюдатели. Достатъчно е да погледнете какъв бум изживяват видео-чатовете в българския Интернет. Ако бях ловък търговец, точно сега без никакво колебание бих внесъл цял тир уеб-камерки от Китай. Сигурен съм, че ще се харчат все повече и повече.

Второ – своеобразна легитимация получиха и иначе масови явления като хомосексуалността и маструбацията. Във времето, когато вирнатото дупе на Азис на терасата на „Текила бар“ предизвика шумен скандал (с участието на фигури като бате Бойко, Слави и Кеворк), признанията на Димитър за „хилядите му партньори“ и облекчаването му в тоалетната станаха по-често споменавани от прословутото „добро утро“ на „Глобул“.

Трето – чалгата влезе триумфално в праймтайма на националния ефир. Докато съквартирантите в къщата правят гимнастика, слушаме песен на фолк-дивата Рени, написана от мъжа на колежката й Глория. После гледаме как Стойка се плацика в джакузито, пеейки хит на Анелия. Вътре в хола й приглася не по-малко тренирана чалга-фенка като Силвия-Александра.

Ами какво да кажем за фактическото официализиране на мекия говор? Възклицанието на Стойка: „Пипируда, пипируда, штъ спася!“, вече надмина по популярност незабравимия пернишки „скакауец“ от тв състезанието на Къци. Незабравима ще остане и често повтаряната констатация на Силвия-Александра „Бааааси мънтълитетъ е тукаааааааа…“. Изясняването на взаимоотношенията, което двете си устроиха в спалнята, за някои зрители от Софийското поле е звучало направо като диалог на чужд език.

Говоренето на меко вече е не просто хит – то се превръща в мода. Когато някой пловдивчанин или варненец се интересува къде в центъра на София има заведение „Хепи“, вече никой софиянец не си мисли, че англичанин му пожелава Happy today! За всички вече е ясно, че въпросът всъщност е „Хепиту дей?“.

Пето – жълтата преса най-сетне намери истинските си герои. Хора, които познава достатъчно добре и за които не се налага непрекъснато да си измисля някакви неща. Същевременно героите нямат поглед върху онова, което се пише за тях, нито могат да го опровергаят, ако все пак се окаже измислица.

Благодарение на „Биг Брадър“ булевардните издания успешно преодоляват налегналата ги напоследък тематична криза и придобиват нов ореол на ценен информационен източник за широките маси. В деня след излизането на Дими от къщата претендиращ за сериозност всекидневник изненадващо публикува огромно заглавие, касаещо сексуалността му. Сякаш това е най-важното нещо, интересуващо нацията в този ден. На другия ден, седмичник, непретендиращ за сериозност, отвърна с измислено интервю под заглавие „Оная ми работа е 35 сантиметра!“.

Вестникар да си в днешно време

Изводи от Star Academy

За Лили Иванова, чалгата, безумните тв игри и непосилната лекота да бъдеш звезда

(Playboy #39, юни 2005)

Истерията по Star Academy не е като онази по първия български Big Brother. Това обаче не пречи на музикалното риалити-шоу на свой ред да руши не по-малко стереотипи – в тв индустрията, във възприятията на драгия зрител, в нагласите му към някои от митовете и псевдомитовете в шоубизнеса. Каквито и забележки да имаме към академията на Димитър Станчев, на този етап нейните  заслуги към нас се състоят поне в това, че осъзнаваме все по-кристално няколко важни неща. А именно:

1. Да се опитваш да станеш звезда въобще не било толкова фасулска работа. Очевидно и ежедневието на истинските звезди (не онези от къщата в Бояна) не е чак толкова розово, колкото се струва на повечето им фенове. Освен раздаване на автографи и позиране за списания, в него има и доста усилия, неприятни компромиси, лишения, а понякога и направо унижения.

2. Лили Иванова наистина е феноменална певица на планетарно ниво. Лекотата, с която изпълнява всичките си песни, е измамна. Те са едни от най-трудните в естрадния бранш, и то в световен мащаб, а вокалната й техника е уникална. Почти невъзможно е да се направи кавърверсия по шлагер на Лили, без изпълнителят й да изглежда жалко или поне пародийно.

3. Обикновените интриги в една напълно затворена общност от хора предизвикват по-голям интерес от трънливия път към голямото изкуство. Мисиите в Big Brother тип „три синджира роби“, умело подклажданите конфликти между съквартирантите и мизерията, на която периодически бяха обричани, се радваха на много по-висок рейтинг от репетициите в Star Academy, посещенията на талантите в София Ленд и концертите им в Пловдивско.

4. Да се пее поп-фолк май не било лесно. Привидно елементарните за изпълнение песни в чалга-стилистика (от репертоара на Ивана, Рени, Алисия и т.н.) доста затрудниха талантите, които иначе нямаха никакви проблеми с популярни соул или поп-парчета. Предизвикващият редовни подигравки от музикалните пуристи Азис се оказа трудноподражаем певец, който не е лесно да бъде даже пародиран и осмиван – поради простата причина, че владее самоиронията много повече от колегите си в „сериозните жанрове“. Казано обобщено – официализирането на поп-фолка, започнато от Big Brother и продължило с някои рекламни кампании на Ариана и Mtel, продължава.

5. Безумието на тв игрите (хващаш драгия зрител за канарче и го принуждаваш да праща есемеси до припадък, без да разсъждава много-много) е достигнало апогея си, отвъд който предстои неизбежно отвращение от тях. Обидната спрямо аудиторията концепция на късната рубрика „Ало, Star Academy“ (малко репортажи от къщата и много каканижене около една розова пирамидка) е една от основните причини за недостатъчната популярност на риалити-шоуто като цяло. Вместо досадно подсказване на елементарни думички като „палто“, „лидер“, „везна“ и т.н., можеше да се показват нон-стоп клюки от къщата с подходящ коментар зад кадър, а пропагандата на sms-ите да върви на лентичка в долната част на кадъра. Тогава със сигурност рубриката щеше да има и по-висок рейтинг, и по-активен sms-вот.

6. Зара наистина се оказа симпатично и талантливо момиче с чувство за хумор, самоирония и най-важното – артистичност. За по-малко от месец тя еволюира от сричаща и притеснена дебютантка до разкрепостена и чаровна водеща, която един ден може да дочака и по-благодатна тв роля.

7. След Star Academy критериите на публиката спрямо всеки поп-изпълнител вече ще са много по-прецизирани. Благодарение на концертите в понеделник, а и на предхождащите ги репетиции, се научихме да оценяваме далеч по-обективно едно живо изпълнение. Отделните компоненти от него (вокална техника, артистизъм, пластичност, импровизация) вече са наизустени и от първокласниците.

8. Всеки подрастващ, мечтаещ за голямата слава на поп-звездите, вече знае – да си просто фен и любител на музиката е много по-лесно, а може би дори и по-приятно.

Advertisements

Вашият коментар »

Все още няма коментари.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Блог в WordPress.com.

%d bloggers like this: